فیلم سینمایی زنان بدون مردان 2024-06-11

شیرین نشاط : زنان بدون مردان پلاک ۵۲

مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین پرداز، هومن حاجی عبداللهی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مهدی احمدی، سیامک صفری، خاطره اسدی، رضا توکلی، مجید پتکی، محمدرسول صفری، بهزاد جعفری، ویهان نوروزی بازیگران فیلم «شمال از جنوب غربی» هستند. «رها» از جمله فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره است که در بخش خصوصی تولید شده و یکی از نمایندگان سینمای مستقل محسوب می‌شود. تهیه‌کنندگی سعید خانی در این فیلم، سومین تجربه او با فیلمسازان فیلم اولی است. گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغی‌پور، امید روحانی، زهرا داوودنژاد، سیدجواد یحیوی، ونوس کانلی، کامبیز امینی، سیامک ادیب، زری کریمی، سیاوش جامع و همچنین مهبد جهان‌نوش، احسان احمدی، فرزین فلسفین و ایلیا یعقوبی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی و کمپانی میلادفیلم تولید شده و سیدمازیار هاشمی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

نشست خبری «سونسوز»؛ توجه به تنوع قومی و زبانی سینما را غنی می‌کند

مصطفی و محمد تنابنده کارگردانان فیلم سینمایی «آبستن» هستند که پیش از این، در مقام نویسنده و دستیار کارگردان در سینما و تلویزیون فعالیت می‌کردند. محمد تنابنده و وحید جعفری فیلمنامه‌نویسان این اثر و جلال تیموری نیز تهیه کننده آن است. این‌جا بر خلاف دستیار با ورود تدریجی به ایده‌ی اصلی سر و کار نداریم، بلکه خیلی سریع، بعد از یکی دو سکانس مشخص می‌شود با قهرمانی طرفیم به نام کاساندرا که زندگی‌اش را دارد صرف انتقام گرفتن از مردانی می‌کند که از زن، تعریفی جز واسطه‌ای برای کامیابی جنسی ندارند. ابتدا به نظر می‌رسد با یک قاتل زنجیره‌ای طرفیم که انگیزه‌اش قلع و قمع مردان عیاش و سلطه‌جوست، اما هرچه پیش می‌رویم لایه‌های تازه‌ای از قصه عیان می‌شود. تفاوت دیگر هم در این است که قهرمان این داستان قرار نیست تسلیم شود و از همین ابتدا مشخص است عزم مبارزه دارد.

پیمان معادی در نقش مرتضی، برادر بزرگ‌تر خانواده، به نوعی نقش صمد را بازی کرده است. در هر دو مورد بازی معادی آن چه را بازنمایی ݅ی‌کند، شخصیت‌هایی است که متکی به زور بازو یا زور‌گویی‌شان هستند. در حالی که او در فیلم خودش بمب، یک عاشقانه (۱۳۹۷) سعی دارد ایرج ذکایی را بر اساس فیلم‌نامه شخصیتی تودار و با ظاهری آرام بازی کند که در درونش غوغایی чمیشگی برپاست. در سال ۱۳۸۵ در حالی‌که حدود ۴ ماه از فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا می‌گذشت، در ارومیه و در ارتفاعات جهنم دره مرز بین ایران و ترکیه در درگیری با اشرار و گروهک پژاک به شهادت رسید. ارسطو خوش رزم، سارا حاتمی، پیام احمدی‌نیا، مهیار شاپوری، کیسان دیباج، مجید پتکی، محمد موحدنیا، صادق برقعی، علیرضا گیلوری، احسان منصوری، با هنرمندی لیندا کیانی و شادی مختاری و با حضور مجید آقاکریمی ترکیب بازیگران فیلم هستند.

صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، حسین محجوب، کامیاب گرانمایه و مهشید خدادی بازیگران فیلم ماریا هستند. داستان «صددام» درباره مردی است که به دلیل شباهت با صدام حسین از او خواسته می‌شود نقش بدل او را بازی کند. گریم متفاوت مجید مظفری و بازی او به عنوان یک آشغالگرد و بی‌خانمان را شاید بتوان از جمله مهمترین بازی‌های او برشمرد. علی غفاری، در کارنامه فیلمسازی خود، فیلم‌های «استرداد» و «تک‌تیرانداز» را دارد. شباهت نام این فیلم با «بیل را بکش» کوئنتین تارانتینو برای مخاطبان کنجکاوی‌برانگیز است، به ویژه اینکه ساخته‌های قبلی مصطفی کیایی مخاطب پسند بوده است البته بازی را بکش یک اصطلاح فوتبالی به معنی وقت تلف کردن است. هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان زوج اصلی این فیلم هستند که برای اولین‌بار کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

بنابراین از اول ماجرا با همسرم شجاع آذری که خودش فیلم‌ساز است شروع کردم کار کردن که از اول پروسه تا آخر من را همراهی کرد. و البته کسانی دیگری هم، همان طور که می‌دانید، خیلی کسان دیگری هم هستند که از رشته‌های دیگر آمدند به همکاری با من. چون خیلی فیلم پیچیده‌ای بود، تاریخی بود، امکان‌ناپذیر بود که بدون همکاری بتوانیم این کار را تولید بکنیم. شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان افغان است که پیش از این در فیلم «خورشید» مجید مجیدی بازی کرده بود. پویا نوروزی، مهنوش صادقی، بیتا عزیز، وحید منتظری، بشیر نیکزاد، امیرجمشید صادقی از بازیگران مرد آرام هستند. فیلم «صیاد» برشی از زندگی سپهبد شهید صیاد شیرازی است که جواد افشار آن را ساخته و قرار است به شکل سریال هم از تلویزیون پخش شود.

شبنم قربانی، علی صالحی، بابک کریمی، سعید آقاخانی، علی مصفا، امیر دژاکام، اردشیر رستمی، حسین شریفی، ترنم کرمانیان و ارغوان عزیزی دیگر بازیگران فیلم «ناتور دشت» هستند. امین حیایی در «زیبا صدایم کن» با معرفی ژولیت رضاعی در یک روایت پدر و دختری مقابل دوربین رفته‌اند. فیلم با صدای اذان ظهر شروع می شود و دختری که در پی نیمی از اذان مرگ را بر زندگی ترجیح می دهد، نقش بر سنگفرش راه می‌شود. از همه طیف در میان تماشاگران هستند؛ ایرانی‌ها کارگردان هموطن خویش را تنها نگذاشته اند؛ نقاش، بازیگر، مجریان خبری و صد البته خبرنگاران.

فیلم سینمایی «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی، دومین تجربه کارگردانی بهنوش صادقی است که این فیلم را با محوریت مهاجران افغانستانی ساخته است. این فیلم، پنحمین تجربه کارگردانی زرگرنژاد است و آخرین حضور او در جشنواره فیلم به ۲ سال قبل و دوره چهل و یکم برمی‌گردد که با فیلم تحسین شده «شماره ۱۰» با بازی مجید صالحی که منجر به دریافت سیمرغ بازیگری شد، در این رویداد حاضر بود. فیلم قبلی او نیز، «ماهورا» بود که آن هم در فضای جنگ و دفاع مقدس می‌گذشت. فیلم سینمایی «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی است که نیمه نخست امسال در سکوت خبری مقابل دوربین رفت. این فیلم قصه خود را با زوج پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه‌خواه روایت می‌کند که پیش از این در کمدی سیاه «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت در کنار یکدیگر حضور داشتند.

داستان با گزارشی از مهدخت آغاز می شود ،زنی که در نگاه رئالسیت جادویی پاسی پورتبدیل به درخت می شود! بخش موسیقی‌های فارسی فیلم به همت آقای عباس بختیاری در پنج قطعه تنظیم شده که عمدتاً بر پایه تصانیفی است که از دهه ۳۰ خورشیدی به بعد، غالباً میان مردم یا در رادیو ایران و مراسم عروسی و شادمانی استفاده می‌شده‌است. نه در سناریو نوشتن، نه به آن صورت کارگردانی کردن، با هنرپیشه کار کردن.

فیلم «زنان بدون مردان» بدون تعارف باید گفت تلاش بسیار خوب و با ارزشی است. کسانی که در این وادی دست در اندرکارند به خوبی می‌دانند که کار فیلم آنهم بدون امکانات و آن هم در خارج از کشور چقدر دشوار است. اما این تیم که به قول خانم نشاط هریک از سویی و با مشاغل متفاوت به فیلم پیوسته بودند، توانستن از پس آنچه در پیش داشتند با سربلندی برآیند. بی شک حمایت شبکه های تلویزونی معتبری همچون ARTE و ZDF و امثالهم در به سامان رساندن این فیلم که از سال 2003 تا 2007 ( در مراکش – کازابلانکا، خارطوم و … ) به طول انجامیده، بی تاثیر نبوده است.

وی با ساخت فیلم کوتاه «وینستون، ۱۳۸۷» فعالیت های هنری خود را آغاز کرد و با ساخت نخستین فیلم بلند سینمایی خود «مرگ کسب و کار من است» موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر شد و مورد توجه و تحسین اهالی هنر و مخاطبانش قرار گرفت. فیلم دوم او «همه چیز برای فروش» جایزه ویژه انجمن منتقدان سینما را برایش به ارمغان آورد و با ساخت «مردی که اسب شد» توانست تندیس و دیپلم افتخار ویژه هیئت داوران بخش «هنروتجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. «آبستن» طبق برنامه قرعه‌کشی فیلم‌های چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، روز یکشنبه ۱۴ بهمن میزبان اهالی رسانه و منتقدان در سالن همایش‌های برج میلاد خواهد بود.

شهید حسن طهرانی مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت. مهدی نصرتی در نقش شهید سعید قهاری‌سعید، الناز ملک، ساناز سعیدی و حسام منظور همراه با آرش آصفی، عبدالرضا نصاری، مهیار شاپوری، بهرام ابراهیمی، محمد اشکان فر از بازیگران اصلی فیلم «پیشمرگ» هستند. یکی از نکات جالب توجه در جشنواره چهل و سوم، حضور ۲ فیلم سینمایی با سوژه شهید هاشمی است که «اسفند» یکی از آنهاست که هر کدام به برهه‌ای از حضور این شهید والامقام در جبهه‌های جنگ می‌پردازند. کتاب «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده که توسط کانون منتشر شده داستان دختر پانزده ساله‌ای است که در موسسه‌ای زیر نظر بهزیستی زندگی می‌کند.

«شوهر ستاره» روز هشتم جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۹ بهمن سانس اول در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «لولی» روز چهارم جشنواره فیلم فجر، دوشنبه ۱۵ بهمن سانس اول در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «فریاد» روز نهم جشنواره فیلم فجر، شنبه ۱۸ بهمن سانس سوم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «داد» روز اول جشنواره فیلم فجر، جمعه ۱۲ بهمن سانس چهارم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید. «بچه مردم» روز سوم جشنواره فیلم فجر، یکشنبه ۱۴ بهمن سانس دوم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید.

«زیبا صدایم کن» صدرعاملی رونمایی می‌شود؛ روایتی دیگر از شهید علی هاشمی

استراتژی روایی و بصری فیلم، مکث روی چهره، رفتارها و واکنش‌های جین است. تمام مدت همراه اوییم و موقعیت‌ها را از زاویه دید او دنبال می‌کنیم. مثل چهره‌ی رئیس شرکتی که به‌تدریج می‌فهمیم یک شرکت تولید فیلم است، و موقعیت، یادآور داستان جنجالی هاروی واینستاین. می‌ترسانند و همچنان سعی دارند که برتری خودشان را به اثبات برسانند. در چنین فضایی بازیگران چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟ نگاه کنیم به بازی محمد‌زاده در ابد و یک روز که در نقش شخصیتی منفعل فرو رفته و سپس در متری شیش‌و‌نیم که شخصیت فعال پرخاشجوی ناصر خاکزاد را بازی می‌کند. بازی محمود‌زاده تابعی از رفتار‌های  شخصیت‌هЧیی است که روستایی آن‌ها را خلق کرده است.

البته کار فوق‌العاده مشکلی است، مشکل‌تر از آن که می‌توانستم حدس بزنم. فیلم سینمایی «گوزن‌های اتوبان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل صفاری به نویسندگی باقر سروش و ابوالفضل صفاری و سرمایه‌گذاری محسن بیابانکی و شرکت لینکیپر فیلم ساخته شده است. علی سرابی نقش شهید صیاد شیرازی و مارال بنی‌آدم نقش همسر او را در این فیلم بازی می‌کنند؛ سرابی پیش از این یکبار برای فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا در نقش شهید چمران تست گریم شده بود که در نهایت این نقش به فریبرز عرب‌نیا رسید اما در نهایت برای بازی در نقش شهید صیاد شیرازی انتخاب شد. مارال بنی‌آدم نیز سال گذشته برای بازی در نقش پروین اعتصامی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. بازیگران فیلم سینمایی «صیاد» علی سرابی، هومن برق نورد، مارال بنی آدم، نادر سلیمانی، محمدرضا هدایتی، ایوب آقاخانی، خیام وقار کاشانی، حامد شیخی و رز رضوی هستند. فیلم سینمایی «رها» که نخستین تجربه بلند سینمایی حسام فرهمند است که با نگاهی به یک برش اجتماعی، روایتگر بحرانی از زندگی یک مرد و خانواده اوست.

چرا شعار سال در حوزه مسکن محقق نشد؟

ابوالفضل جلیلی در «داد» به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر فعالیت داشته و فیلمش را به نوعی تک نفره ساخته است. مجید صالحی در تراژدی کمدی «تاکسیدرمی» همراه با حسن معجونی و هادی کاظمی، به دنبال شکار گوزن زرد ایرانی، در دشت ناز ساری وارد یک ماجراجویی می‌شوند. رضا جمالی، دارای مدرک کارشناسی عکاسی و فوق دیپلم فیلمسازی و عضو انجمن فیلم کوتاه ایران است که ساخت چندین فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد. سکانس‌های پایانی است که به فیلم لطمه می‌زند و زمینه‌ی واقع‌گرایانه‌ی حوادث قبلی را بی‌اعتبار می‌کند. از جایی که قهرمان پا به ملتهب‌ترین موقعیت می‌گذارد و بحران اصلی شروع می‌شود، دیگر به‌سختی می‌شود رفتار کاراکترها را باور کرد، هرچه پیش می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود و در پایان دیگر نمی‌دانیم چه‌قدر ممکن است بشود فیلم را جدی گرفت. داریوش امینی، ژیلا آل‌رشاد، محبوبه سلطانی، نرگس هزاره، حسن عابدی و محمد محمدی، بازیگران این فیلم هستند.

از این جهت، نام یک فیلم دیگر یعنی هرگز، به‌ندرت، گاهی، همیشه ساخته‌ی خانم الیزا هیتمن را هم می‌توانیم در کنار این دو فیلم قرار دهیم. خب، آیا می‌خواهم نتیجه بگیرم این تلقی زیادی سیاه و بدبینانه است؟ بدیهی است که نمی‌شود گفت دنیای واقعی آن‌قدر با دنیای این فیلم‌ها متفاوت است که بتوانیم سازندگان این دو فیلم را آدم‌های متوهمی بدانیم. شکی نیست ابزارانگاری زن در مقام یک ابژه‌ی جنسی، ایده‌ای منحصر به فرهنگی خاص یا یک دوره‌ی تاریخی محدود نیست. تغییر دادنش به تحولاتی بزرگ در مفروضات اولیه‌ی آدمیزاد وابسته است که معلوم نیست آیا روزی رخ خواهد داد یا خیر. اما فارغ از «واقعیت‌های موجود»، باید برای خودمان مشخص کنیم که یک اثر هنری، یک محصول فرهنگی، یک فیلم سینمایی قرار است به چه ترتیب ما را با مسائل دنیا مواجه کند.

«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه می‌کند؛ یک پارودی دلنشین

کتاب زنان بدون مردان، از موفق ترین داستان های اوست که در سال ۲۰۰۹ توسط شیرین نشاط به فیلم بلند تبدیل شد و تندیس شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره ونیز را برای او به ارمغان آورد. شهرنوش پارسی پور در این اثر داستان موازی چند زن را حکایت می کند که همگی در بازه زمانی برکناری مصدق و کودتای پس از ان روی می دهد. کتاب همچنین تصویری از دیدگاه و اندیشه جامعه ایران نسبت به زنان و دختران ارائه می دهد. زنان بدون مردان نام فیلمی است برگرفته از کتاب شهرنوش پارسی‌پور و به کارگردانی شیرین نشاط دربارهٔ حوادث و رویدادهای کودتای ۲۸ مرداد که به برافتادن دولت محمد مصدق در ایران انجامید. داستان فیلم، شرایط ناگوار زنان ایرانی در این عصر را مورد بررسی قرار می‌دهد. فیلم سینمایی «ماریا» به کارگردانی و نویسندگی مهدی اصغری ازغدی و تهیه کنندگی علی لدنی است که امیر نادری کارگردان باسابقه ایرانی پس از پخش این فیلم در جشنواره فیلم توکیو، آن را پدیده تازه سینمای ایران معرفی کرد.

فیلم «زنان بدون مردان » در سال ۲۰۰۹ توانست از دو هزار فیلم ارسالی به جشنواره ونیز، به بخش مسابقه آن راه یافته و تندیس شیر نقره‌ای جشنواره بین‌المللی سینمایی ونیز را به عنوان بهترین کارگردان از ان شیرین نشاط نماید. این فیلم همچنین در فستیوال ساندنس ۲۰۱۰ انتخاب شده و در سطح گسترده در آمریکا توزیع و مورد استقبال مردم و منتقدین قرار گرفت. فیلم سینمایی «لولی»، اولین تجربه کارگردانی سینمایی رضا فرهمند به تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت است که پیش‌تر با مستندهایی چون «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، «نت‌های مسی یک رویا» و «آزادی» در جشنواره‌های مختلف حضور داشته است. حضور «کفایت مذاکرات» در جشنواره فیلم فجر یکی از اتفاق‌های جالب این دوره است، چراکه ابراهیم عامریان را به کمدی‌های بفروشش می‌شناسند. عامریان این بار با کارگردان جوان سینما یعنی سهیل موفق همکاری کرده است که تا پیش از این فیلم‌های سینمای کودک می‌ساخت. فیلمنامه «ناتور دشت» را محمدرضا خردمندان و حمید اکبری خامنه با الهام از داستانی واقعی به نگارش درآورده‌اند و آن طور که مشخص است ارتباطی با رمان معروف و محبوب سلینجر ندارد.

همچنین، جشنواره فیلم فجر به تماشاگران این امکان را می‌دهد که با آثار مختلف روبه‌رو و با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های متفاوت آشنا شوند. زن جوان آینده‌دار مطابق با قواعد تریلر پیش می‌رود؛ هر سکانس فرضیه‌هایی برای ما می‌‌سازد که سکانس بعدی باطلش می‌کند و زمینه‌ای برای فرضیه‌سازی‌های تازه در اختیارمان قرار می‌دهد. می‌دانیم در هر صورت با موقعیتی دلهره‌آور طرفیم که می‌تواند قهرمان ما را دچار عواقب جبران‌ناپذیری کند، اما فیلمنامه، بازی پیچیده‌ای با تصورات و حدس‌های ما به راه می‌اندازد. فیلم خوب ساخته شده، کارگردان بر اجزای صحنه مسلط است، ‌بازی‌ها خوب هدایت شده‌اند و روایت، ریتم یکدستی دارد. در میان تولیدات سینمایی یکی دو سال اخیر، به‌تدریج سر و کله‌ی فیلم‌هایی پیدا می‌شود که در واکنش به پرونده‌های پر و سر و صدای آزار جنسی زنان (خصوصاً روایت‌های مربوط به تعرض‌های مردان در صنعت تولید فیلم) ساخته شده‌اند. چرا که تفکرات بسته و سنتی قدیم چنان در ذات آنها نفوذ کرده که حتی اشتیاقی برای رفتن به آزمایشگاه‌ها و مشخص شدن واقعیت ناباروری روستا را ندارند و آن را نوعی توهین به ساحت مردانگی خود قلمداد می‌کنند.

این فیلم با نام «توتو» کلید خورد و در مقطعی نام آن به «هجده قدم» تغییر کرد و در نهایت «بازی را بکش» شد. این فیلم در شهریور ماه ۱۴۰۳ در نوبت اکران قرار گرفت ولی با بیرون کشیدن از اکران، فرم ثبت‌نام جشنواره فیلم فجر را پر کرد. مریلا زارعی، علیرضا کمالی، بهنام تشکر، بهاره کیان افشار با حضور فرهاد آئیش، همچنین شکیب شجره، مریم سرمدی، طوفان مهردادیان، مسعود رحیم‌پور، کامبیز امینی، بهار نوحیان و بازیگران کودک گندم شیخی و دلسا محمدی در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

او پس از ۳ سال دوری از جشنواره، حالا با این فیلم در ردیف بازیگران حاضر در جشنواره قرار دارد. او در فیلم «پیر پسر» هم حضور داشت که از حضور در رقابت جشنواره حذف شد. فیلم سینمایی «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری به برشی از زندگی یکی از چهره‌های ملی؛ شهید سعید قهاری سعید پس از دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد. فیلمبرداری این فیلم که در ژانر دفاع مقدس تولید شده، در شهرهای مختلف کشور انجام شده است.

در ابتدا قرار بود لیلا حاتمی یکی از نقش‌های اصلی «خاتی» را ایفا کند اما با انصراف او، سارا بهرامی جایگزین این بازیگر شد. فیلمنامه را آرش صادق بیگی، میلاد صدرعاملی، محمدرضا صدرعاملی نوشته اند و سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری بوده است. به خانه برمی‌گردد تا آماده شود برای شروع روزی دیگر در همین دنیای محاصره‌شده. پوستر این فیلم را محمد تقی‌پور طراحی کرده است و طراح لوگو یا نشانه آن هم مسعود نجابتی هنرمند برجسته طراح گرافیک است. فیلم و سریال «موسی کلیم الله (ع)» محصول مرکز سیمافیلم است و عوامل این پروژه بعد از اتمام و آماده‌سازی این نسخه، اقدامات لازم برای فیلمبرداری فصل اول سریال را آغاز خواهند کرد.

سیدمحمدرضا خرمندان پیش از این با فیلم «۲۱ روز بعد» در دوره سی و پنجم جشنواره نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و حالا نویسنده و کارگردان این فیلم است و حضور دوباره در جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کند. فکرکردم، به‌خصوص این داستان «زنان بدون مردان» طوری است که یک پایش  در مسایل تاریخی و اجتماعی ایران است، مسئله‌ی کودتای مصدق و تابستان ۱۳۳۲، که خیلی خیلی مهم است. ولی  پای دیگری در مسایل فلسفی، شاعرانه، احساساتی و زنان دارد که واقعاً می‌شود گفت که اصلاً ربط بخصوصی به ایران و زمان ۱۳۳۲ ندارد.

یک فیلم، یک دیالوگ : مظنونین همیشگی

این فیلم داستان یک عملیات خرابکارانه از سوی رژیم بعثی عراق را روایت می‌کند؛ عراق در دوران دفاع مقدس تصمیم می‌گیرد یک کامیون پر از مهمات را وارد کشور و در یکی از نقاط حساس کشور آن را منفجر کند. «شمال از جنوب غربی» با محوریت یک داستان جنگی سیاسی، گامی جدید در تلفیق ژانرهای اکشن و روایت تاریخی در سینمای ایران به شمار می‌رود. فیلم سینمایی «دست تنها» به کارگردانی و نویسندگی امیرحسین ثقفی و تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی و علی اوجی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«دست تنها» روز پنجم جشنواره فیلم فجر، سه‌شنبه ۱۶ بهمن در سانس دوم سینمای رسانه در برج میلاد اکران می‌شود. ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از باسابقه‌ترین کارگردان‌هایی است که در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر حضور داشته و آثارش نیز هم مورد توجه هیئت داوران و هم مورد توجه مردم قرار گرفته و جوایز متعددی را نیز دریافت کرده است. فیلم سینمایی «موسی کلیم الله (ع)» جدیدترین ساخته این کارگردان باسابقه است که همچون دیگر فیلم‌هایش در «فجر»، احتمالاً مورد توجه قرار می‌گیرد. فیلم «شوهر ستاره» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد و تهیه‌کنندگی علی اوجی و نرگس محمدی که در بخش مسابقه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، روایتگر داستان ستاره، زنی بیوه و کارگر است که پس از مواجهه با علائم یائسگی زودرس، تصمیم می‌گیرد زندگی‌اش را تغییر دهد. سومین فیلم سینمایی فریدون نجفی، یک درام اجتماعی زیست‌محیطی است که بیشتر به ارتباط انسان با محیط زیست و حیوانات می‌پردازد؛ موضوعی که کمتر در سینمای بلند داستانی ایران تجربه شده و به همین دلیل می‌تواند یکی از فیلم‌های متفاوت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر باشد. ۲ فیلم قبلی نجفی، یعنی «بچه گرگ‌های دره سیب» و «اسکی‌باز» هر ۲ در عرصه سینمای کودک محسوب می‌شدند که در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم با استقبال روبه‌رو شدند.

علی صادقی

در آبان ماه سال ۱۳۶۰ اتحادیه کمونیست‌های ایران معروف به سربداران در جنگل‌های آمل و اطراف آن به منظور خلق یک انقلاب دیگر مستقر می‌شوند. شورش سربداران منجر به درگیری در شهرهای شمال کشور شد که در نهایت با ورود خودجوش مردم ناکام ماند و پس از این حماسه مردمی، شهر آمل به «شهر هزار سنگر» شهرت پیدا کرد. رضا مسعودی، مهدی زمین‌پرداز، سعید آل بوعبادی، خیام وقارکاشانی، محمدرضا عقدائی یزدی، یاسین مسعودی، محمد عسگری، جلال باوی، طاهر نیک آزاد، مهدی فتحی و نیما جمالی بازیگران این فیلم هستند. «بچه مردم»، قصه کودکی است که مادرش او را سر راه می‌گذارد و اتفاقاتی برای او می‌افتد که محور داستان فیلم می‌شود.

او سال ۱۳۸۶ با ساخت فیلم «در انتهای زمین» وارد حوزه سینمای داستانی شد. «۱۹۶۸» اولین ساخته امیرمهدی پوروزیری است که به مسابقه تاریخی فوتبال ایران و اسرائیل می‌پردازد. مقطعی که داستان فیلم «۱۹۶۸» در آن اتفاق می‌افتد، سال ۱۹۶۸ میلادی یا سال ۱۳۴۷ شمسی است که در این سال ایران میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌شود. در این دوره تیم ملی کشورمان در مسابقه فینال در مصاف با اسرائیل قرار می‌گیرد و آن بازی را می‌برد. اینکه فیلم به چه وجهی از حواشی یا اتفاقات پس پرده این بازی فوتبال، پرداخته است، نکته کنجکاوی‌برانگیز آن به شمار می‌رود.

همچنین محصولات فرهنگی و هنری مانند فیلم تیاتر، فیلم سینمایی ، داستان صوتی و کتاب الکترونیکی در وب سایت پلاک ۵۲ در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. هدف ما در پلاک ۵۲ کمک به ایجاد نوعی سبک زندگی است که در آن فکر و محتوای اصیل جاری باشد. این بزرگترین دستاورد یک کتاب رمان است اما فیلم در حد آسیبی که دو زن فائزه و زرین از شهوت طلبی لجام گسیخته مردان در جامعه مردسالار می برد باقی می ماندو تباهی زنان بدون مردان در فیلم مرثیه ای خاموش و خشمی فروخفته است که کارگردان می خواهد آنرا زیر خاکستر نگاه دارد. فیلم «۱۹۶۸» به عنوان دومین محصول سینمایی موسسه امام روح‌الله به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و با فیلمنامه‌ای از جواد کتابی و داوود گنجوی آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شده است که فضایی ملتهب دارد و به حواشی یک مسابقه جنجالی در دهه ۴۰ می‌پردازد. سهیل موفق سال گذشته فیلم سینمایی «نوروز» را در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر داشت.

دستیار فیلم خویشتن‌دارانه و کنترل‌شده‌ای است، همه‌ی انتخاب‌های کارگردان هم هوشمندانه است و در خدمت مسیری که می‌خواهد طی کند. مهم‌ترین کنش قهرمان داستان،‌ همان اعتراض است و رفتن به دفتر آن مرد. اوج کشمکشی که آن‌جا اتفاق می‌افتد این است که برای جین مشخص می‌شود قاعده‌‌ی بازی همین است که هست، قرار نیست تغییر پیدا کند و او بهتر است به فکر ارتقای شغلی خودش باشد و خوشحال باشد بابت این‌که قد و بالایش و نوع لباس پوشیدنش جوری نیست که خطری از جانب رئیس متوجهش کند.

حمایت نادر روسیه از قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای پایان جنگ اوکراین

بر اساس آن‌چه که درباره‌ی بازی‌های فیلم‌های او اشاره شد، او در شمار کارگرԯان‌هایی است که مشخص است روی بازی بازیگران‌شان برای ارائه‌ی شخصیت‌هایی که روی کاغذ می‌آید، حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. به سادگی هرچه تمام‌تر در روند فیلم‌سازی برخی از کارگردان‌ها چنین امر مهمی نه‌تنها موбد توجه قرار نمی‌گیرد که اصولاً  و در کمال ناباوری، در مواردی مغفول نیز واقع می‌شود. پدرام پورامیری سال‌ها به صورت مشترک با حسین امیری دوماری همکاری داشت و این ۲ فیلمساز در کنار هم، علاوه بر تجربه ساخت چند فیلم کوتاه، با فیلم‌هایی همچون «جان‌دار» و «یادگار جنوب» در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر حاضر بوده‌اند. فیلم «صد دام» اما، اولین فیلمی است که پدرام پورامیری به صورت مستقل کارگردانی کرده و همچنین اولین فیلم کمدی در کارنامه کاری او محسوب می‌شود. فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی مهدی مددکار است که عنوانش به شاهکار کلاسیک سینما؛ «شمال از شمال غربی» اثر آلفرد هیچکاک شباهت دارد اما شاید شباهت‌هایی نیز از لحاظ فرمی با این فیلم نیز داشته باشد.

شیرین نشاط : زنان بدون مردان

پریناز ایزدیار، رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، آزاده صمدی، امیراحمد قزوینی، سیاوش چراغی‌پور از جمله بازیگران این فیلم هستند. همچنین، از دیگر نکات این فهرست می‌توان به حضور مرضیه برومند در مقام مشاور کارگردان اشاره کرد. مرضیه برومند سابقه درخشانی در ساخت آثار پرمخاطب داشته و به نظر می‌رسد حضورش در این فیلم نیز تأثیرگذار خواهد بود. مجید مظفری، نرگس محمدی، شکیب شجره، علی اوجی، بهرام ابراهیمی، محمود نظرعلیان، میثم غنی‌زاده، امیر جنابی و روناک پوریادگار در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. ابوالفضل سلیمی، کاوه دارابی، مسعود امین ناجی، شهاب‌الدین طباطبایی، مهدی ملکی و حسین میرزائیان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در این فیلم، مریلا زارعی نقش یوکابد مادر حضرت موسی (ع) و علیرضا کمالی نقش عمران پدر حضرت موسی (ع) را در کودکی ایفا می‌کنند. همچنین بهاره کیان افشار در نقش آسیه، بهنام تشکر در نقش فرعون و شکیب شجره در نقش فرمانده سپاه فرعون ظاهر خواهند شد. یعنی، در کارهایی که در رابطه با امروز هستند و کاری که در رابطه با سال ۱۳۳۲ است، می‌شود گفت که به نوعی، مردهاشان یکی هستند. ببینید، من به‌عنوان یک آرتیست فکر کردم باید به خودم اجازه بدهم که آن مسایل سمبولیک که در کارهای هنری من هست  به یک حالتی بیاورمشان توی این فیلم، که یک چیزی بین هنری و سینمایی بشود. من مثلاً در این فیلم تصمیم گرفتم کسانی که مثلاً ناسیونالیست یا کمونیست هستند، همه با بلوزهای سفید باشند.

مهدی اصغری ازغدی ۲۸ ساله نیز در اولین فیلم سینمایی خود به عنوان جوان‌ترین فیلمسازی که تا به حال این جایزه را کسب کرده است، در این جشنواره معرفی شد. این فیلم برنده جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا از سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم توکیو است. همچنین، این فیلم در جشنواره فیلم آسیایی بارسلون و جشنواره فیلم داکا حضور داشته است و از این بابت می‌توان گفت حضور این فیلم یک خرق عادت در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فیلم فجر می‌تواند به عنوان نماد هویت فرهنگی و اجتماعی ایران نیز تعریف شود و نه‌تنها محلی برای نمایش فیلم‌ها، بلکه فضایی برای ابراز نگرش‌ها، روایت‌ها و دغدغه‌های اجتماعی است.

{

رضا عطاران از دست خبرنگاران فرار کرد!

|}

من هم در همه‌ی کارهای گذشته‌‌ام همیشه یک تعادلی برقرار کرد‌‌ه‌ام بین مسایل ایران و مسایل جهانی. این داستان از نظر تصویری از تهران حرکت می‌کند به طرف طبیعت، باغی در کرج. (دراین داستان) تضادهای مختلفی بود که کاملاً با علاقه‌ی من برای ساخت کارهای هنری همخوانی داشت. البته کار فوق‌العاده‌ پیچیده‌ای بود، برای این که سبک سورئال این کتاب واقعاً کار مشکلی بود و این که در داستان پنج زن هستند که شما باید در یک زمان دنبال کنید.

{

خیّر برجسته پای کار آبرسانی و مدرسه‌سازی در لرستان آمد

|}

ابد و یک روز (۱۳۹۴) و متری شیش‌و‌نیم (۱۳۹۷) فیلم‌های مردان و - نه مردانه - هستند و زن‌ها در این دو فیلم‌ یا در حاشیه قراردارند یا تحت حمایت مردانی در قامت برادر و بزرگ‌تر هستند. گفتنی است که فیلم مردانه فیلمی است که به مسائل و قرارداد‌های مردان می‌پردازد و اصولاً داستان، داستان مرد‌ها است. در فیلم نخست با این که تعداد مرد‌ها در برابر زنان ۳ به ۵ است اما دستکم دو برادر بزرگ‌تر مایل هستند که حرف آخر را در خانه بزنند. مرتضی (پیمان معادی) در این میان با برادر کوچک‌ترش محسن (نوید محمد‌زاده) درگیر است. در فیلم دیگر اصՈلاْ دو طرف ماجرا بر سر قدرتی درونی اختلاف دارند و هر یک می‌خواهد برتری‌اش را بر دیگری اثبات کند.

گستردگی این عملیات به همراه شخصیت‌هایی بزرگی که در این نبرد حضور داشتند، خود حکایت از یک پروژه بزرگ دارد که می‌تواند برای مخاطب، غافل‌گیری‌هایی به همراه داشته باشد. فیلم سینمایی «ترک عمیق» اولین تجربه سینمایی آرمان زرین‌کوب در مقام کارگردان و تهیه‌کنندگی محسن چگینی است که در آن، بازیگرانی چون رضا بابک، بابک انصاری، حمید رشید و گلچهره سجادیه ایفای نقش دارند. «گوزن‌های اتوبان» به عنوان آخرین فیلم جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه روی پرده می‌رود.

فیلم سینمایی «شاه نقش» جدیدترین ساخته شاه احمدلو با بازی بهرنگ علوی و هومن برق‌نورد یکی از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر است که نگاهی به بدنه سینما دارد و درباره خود سینما است. شاهد احمدلو سعی کرده در فیلم جدیدش، به حرفه و شغلی که در گذشته دنیای عجیب و متفاوتی داشته، بپردازد و حالا با بازنمایی دنیای ستاره‌های قدیمی سینما سعی می‌کند ادای دینی به این فضا داشته باشد. روستایی به دلیل غلبه‌ی «رئالیته» در آثارش از بازی بازیگران کم‌تر شناخته‌شده استفاده می‌کند که اوجش را باید در متری شیش‌و نیم جست‌وجو کرد.


فیلم سینمایی ژاله صامتی
فیلم سینمایی زنبوردار
فیلم سینمایی زندان زنان
فیلم سینمایی زن دوم
فیلم سینمایی زودپز کامل
فیلم سینمایی زامبی
فیلم سینمایی زیر نظر
فیلم سینمایی زالاوا
فیلم سینمایی زنان بدون مردان
فیلم سینمایی زرد